Jij en de werkgever hebben beiden een eigen doel bij het sollicitatiegesprek.
Vanuit de werkgever is dat:
• Hij wil onderzoeken of jij degene bent die de functie goed kan invullen op basis van je huidige of nog te ontwikkelen vaardigheden en vakmanschap.
• Hij tast af of het klikt met het teams
• Hij tast af of het kikt met jou als persoon.
• Hij doet zijn best om jou te laten zien dat het fijn is om bij hen te komen werken
Vanuit jou:
• Is dit de werkplek waar je graag werkt?
• Kun je hier je vakmanschap inzetten op de manier die jij wilt?
• Wil je met het team samenwerken?
• Je wilt laten zien en merken dat jij de allerbeste kandidaat bent. Door je antwoorden en de vragen die jezelf stelt.

Fasen gesprek
Het traditionele sollicitatiegesprek kent een aantal fasen:
• Opening
• Organisatie/functie
• Jijzelf
• Afsluiting
STARR-methode
Vaak wordt bij de fase over jijzelf de Starr methode als interviewtechniek gebruikt. Dit vanuit de gedacht dat de meest recent werkervaringen de beste voorspeler zijn van het toekomstige gedrag.
Inhoudelijke functievereisten
Behalve algemene eigenschappen staan er in een vacaturetekst ook inhoudelijke vereisten. Kennis van html en php, kennis van Lean, ervaring met ITIL staan er bijvoorbeeld als vereisten in een vacature voor een webmaster.
Ook bij die vereisten moet je nagaan aan de hand van de STARR-methode in hoeverre je ze bezit en hoe je dat aantoont.
Maar ook voor deze vereisten geldt dat er vaak naar een schaap met vijf poten wordt gezocht en dat het aantal vereisten buiten proporties is. Als je een bepaalde vereiste niet bezit, lieg daar dan niet over. Je kunt het oplossen door aan te geven dat je je er wel in wilt scholen, dat je al bepaalde cursussen hebt overwogen etc.
Tussen de regels door lezen
Vraag je bij het lezen van een vacature bij het rijtje eigenschappen af wat de werkgever beoogt. Kijk goed of je begrijpt wat ze bedoelen. Sommige eigenschappen zijn vaag en je denkt dat je ze niet bezit, terwijl dat wel zo is. Wat betekent bijvoorbeeld tact, of integriteit? En zo zijn er nog veel meer eigenschappen en vaardigheden op te noemen.
Neem niet alle vereisten even letterlijk. Als er gevraagd wordt om een stressbestendig, accuraat persoon, dan kan dat betekenen dat het bij het bedrijf of de organisatie een zootje is.
'Geen negen-tot-vijf-mentaliteit' betekent soms: de planningen lopen altijd uit de hand, we zeggen nooit nee tegen een klant en werken door tot we erbij neervallen.
Betekent dit dat je niet hoeft na te denken over deze eigenschappen of dat je ze niet hoeft te bezitten? Integendeel. Vraag jezelf eerlijk af of je er wel tegen kunt om in een bende te werken en of je wel bereid bent voor de zoveelste keer om half acht 's avonds thuis te komen en je favoriete tv-programma te missen, dat om half zeven begon.
Dus belangrijk is – de oude Socrates zei het al – Ken jezelf! Neem de lijstjes eigenschappen serieus, niet alleen om een succesvolle kandidaat te zijn, maar ook om jezelf te beschermen tegen een baan die je eigenlijk niet wilt hebben.
Veel gestelde sollicitatievragen
Hieronder vind je een kleine selectie van sollicitatievragen die veel voorkomen.
• Hoe omschrijf je jezelf? Vertel eens iets over jezelf.
• Vertel eens over je loopbaan tot nu toe.
• Hoe omschrijven anderen jou? Wat waarderen ze in jou?
• Geef eens een beeld van de belangrijkste punt uit je laatste baan.
• Waar ben je trots op?
• Wat zijn je sterke kanten?
• Wat zijn je verbeterpunten of minder sterke kanten?
• Waarom heb je op de functie gesolliciteerd?
• Waarom wil je weg bij je huidige werkgever?
• Waarom zouden we je aannemen?
• Wat heb je dat anderen niet hebben?
• Wat vind je aantrekkelijk aan deze functie, en wat minder aantrekkelijk?
• Waar wil je zijn over vijf jaar?
• Waarom heb je die opleiding niet afgemaakt of het diploma niet behaald?
• Ik zie een gat in je CV, waar ben je die periode mee bezig geweest?
• Je bent ‘te’ zwaar voor de functie. Wat vind je daar zelf van?
Bedenk ook zelf vragen die je tijdens het gesprek wilt stellen. Dit kunnen vragen zijn over de functie, over het werken bij de werkgever of over de procedure, de ‘afsluitvragen’.
Stel geen vragen die je al had kunnen weten uit je voorbereiding of dat tijdens het gesprek al aan de orde is gekomen.
Meer informatie vind je o.a. in het boek Jobmarketing 3.0 van Aaltje Vincent.
