Presenteren
Een overtuigende presentatie en goede gespreksvaardigheden zijn een belangrijke sleutel voor succes op de arbeidsmarkt. Je persoonlijke presentatie begint bij het opbouwen van een goed zelfbeeld. Dat vormt immers de inhoud van je presentatie. Aan die inhoud kun je werken op de pagina's
Werk dat bij je past en Personal branding.

Op deze pagina werken we vervolgens aan de vaardigheden die je nodig hebt om je verhaal goed over de bühne te brengen: verbaal en non-verhaal. Daarnaast vind je hier tips en trucs voor gespreksvoering. Ook die zijn nodig om in netwerk- en sollicitatiegesprekken goed uit de verf te komen. Je wilt immers invloed uit kunnen oefenen op hoe die gesprekken verlopen en snel een goede relatie met je gesprekspartners opbouwen.

Welke vragen kun je jezelf stellen?
- Hoe maak ik duidelijk wat mijn kwaliteiten zijn?
- Hoe bouw ik een goede relatie op met mijn gesprekspartner?
- Hoe maak ik duidelijk welk werk bij mij past?
- Hoe zorg ik voor een goede non-verbale presentatie?
- Wat is een elevator pitch?
- Hoe geef ik sturing in netwerk- en sollicitatiegesprekken?







Wat kan ik doen?
Om de inhoud van je presentatie verder aan te scherpen en te leren jouw persoonlijke aanbod op de arbeidsmarkt kernachtig te formuleren vind je verschillende oefeningen op deze pagina.

De oefening Succesverhalen is bedoeld om te leren een specifieke kwaliteit of competentie te onderbouwen met een concreet voorbeeld.

In de oefening Elevator pitch maak je een korte presentatie waarin je een globaal beeld neerzet van jezelf en je vraag op de arbeidsmarkt.

Om meer grip te krijgen op een goede gesprekstechniek kun je aan de slag met de Roos van Leary (http://www.testjegedrag.nl). Dit model en de bijbehorende oefening brengt jouw persoonlijke communicatiestijl in beeld en leert je hoe je de relatie met je gesprekspartner op een doelgerichte manier kunt beïnvloeden.

Hoe werkt het?
Je non-verbale communicatie is sterk bepalend voor de indruk die je bij anderen achterlaat. Het is dus goed om je bewust te zijn van 'hoe je erbij zit' in netwerk- en sollicitatiegesprekken en te zorgen voor een energieke uitstraling en een duidelijk stemgebruik.

De beste manier om dat aan te pakken is misschien wel om te werken aan een goed inhoudelijk verhaal. Een verhaal over jezelf waar je enthousiast over bent en achter kunt staan. Dan komt die goede uitstraling waarschijnlijk vanzelf.

Zorg hierbij voor veel oefening. Hoe beter de inhoud van je verhaal 'zit', des te meer kun je je concentreren op 'hoe' je jouw verhaal vertelt. Bovendien kun je dan ruimte maken om een goede relatie met je gesprekspartner op te bouwen. Die is uitermate belangrijk omdat in werving- en selectiegesprekken de 'gunfactor' vaak mede bepalend is voor welke kandidaat gekozen wordt. Je bouwt aan die relatie met een goed oogcontact, het tonen van interesse in de ander en het stellen van vragen zodat er een natuurlijke interactie ontstaat.

Sarah Gagestein

Denk niet aan een roze olifant

Zou het niet geweldig zijn als je de mensen om je heen voortaan moeiteloos kunt overtuigen van jouw ideeën, thuis en op het werk? Het kan, door slim in te spelen op hun onbewuste vooroordelen. Ons brein is weerloos tegen de overtuigingskracht van de woorden en beelden waarin wij zelf geloven. Door hier op in te spelen en jouw ideeën slim te framen kun je net als succesvolle politici en reclamemakers andere mensen onzichtbaar overtuigen. Probeer ze niet te manipuleren, maar maak je boodschap zo herkenbaar dat ze het direct met je eens zijn.
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)

Nick van Dam

De verandering begint bij jou. Meer succes in je werk met positieve psychologie

Organiseren nieuwe stijl is leren, delen, flexibel en creatief zijn. Daarvoor heb je als kenniswerker heel andere competenties nodig dan voorheen. Nick van Dam en Eileen Rogers geven in De verandering begint bij jou een compleet en kernachtig overzicht van die nieuwe competenties zoals mindfulness, appreciative inquiry en sociale intelligentie. Het zijn op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde vaardigheden en technieken die wonderen doen voor werkrelaties, je eigen energie en je connecties met anderen
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)

Nick van Dam

Ga doen wat je echt belangrijk vindt

Hoor jij bij die 90% van de mensen die het als een uitdaging ervaren om een goede balans in hun leven te vinden door de vele interessante keuzes die we hebben, de hoge versnelling waarin we leven en alle prioriteiten waarmee we wat moeten? Dan kan dit boek je daarbij helpen. Ga doen wat je écht belangrijk vindt! is een praktisch raamwerk, een soort gereedschapskist, aangevuld met waardevolle inzichten uit de positieve psychologie en de filosofie.
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)

Jacqueline Brassey- Nick van Dam

Authentiek zelfvertrouwen

‘Veel CEO’s geloven diep van binnen, bewust of onbewust, dat hun carrière puur een kwestie van geluk is en dat ze stiekem inadequaat zijn. Voor hen is dat moeilijk toe te geven omdat we nog gewend zijn aan het hero-management uit de jaren negentig: de leider is de sterke man – of vrouw – die we blindelings volgen.’ Dit is een van de vele urgente inzichten uit het onderzoek van Brassey, Van Dam en Van Witteloostuijn naar onzekerheid op de werkvloer; waar deze vandaan komt en waarom het tijd wordt dat we er opener over worden.
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)