Personal branding
De arbeidsmarkt is in de afgelopen decennia sterk gedigitaliseerd. Dat heeft grote gevolgen voor jouw presentatie op de arbeidsmarkt. Om niet in de grote massa te verdwijnen is het belangrijk om op te vallen. Dat doe je door te zorgen voor een goed verhaal over jezelf en door uit te leggen wat jou uniek maakt. We noemen dat personal branding.
In dit onderdeel van het portaal formuleer je jouw personal brand. Die kun je gebruiken om jezelf onderscheidend te profileren in je cv en je Linkedln profiel. Op deze manier word je beter gevonden wanneer organisaties of recruiters op zoek gaan naar een passende kandidaat voor een vacature.
Welke vragen kun je jezelf stellen?
- Hoe formuleer ik mijn personal brand?
- Hoe onderscheid ik me van mijn concurrenten wanneer ik werk zoek?
- Wat zijn mijn unique selling points?
- Hoe maak ik een onderscheidend cv?
- Hoe presenteer ik mezelf op Linkedln?
- Hoe formuleer ik kernachtig wat ik te bieden heb?
- Hoe zorg ik dat ik door recruiters en werkgevers word gevonden?
Hoe werkt het?
Personal branding gaat niet over jezelf verkopen of beter zijn dan je concurrenten. Wél wil je duidelijk kunnen maken wat jou uniek maakt en waarin jij je onderscheidt van je vakgenoten. Vandaag de dag willen werkgevers namelijk heel precies weten wat je te bieden hebt. De vraag in de arbeidsmarkt is veranderd van algemene kennis en vaardigheden naar specialisme en het kunnen oplossen van specifieke problemen. Met je brand communiceer je dus hoe jij het antwoord bent op de uitdagingen van een nieuwe werkgever. Of, wanneer je als zelfstandige aan de slag wilt, hoe jouw dienst of product voorziet in de behoefte van jouw klant.
Wat kan ik doen?
Werken aan je profilering begint met het in kaart brengen van je competenties, rollen, motivatie, kennis en ervaring. Dat zijn immers belangrijke onderdelen van jouw toegevoegde waarde. Daarnaast worden in een krachtige brand vaak waarden tot uitdrukking gebracht. Je ziet dat terug in de branding van veel grote merken. Denk bijvoorbeeld aan de waarde 'ambachtelijkheid' in de slogan 'Vakmanschap, meesterschap, Grolsch' of de oer-Hollandse waarde 'zuinigheid' in ''s Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten'.
Neem dus ook jouw persoonlijke waarden mee in je brand. Gebruik voor het formuleren van je brand de oefening Personal brand of raadpleeg voor advies een van de vele boekjes over dit onderwerp. Vergeet ook niet om de mensen in je omgeving te vragen wat jou uniek maakt. Voor anderen is het vaak veel makkelijker om jouw unique selling points te benoemen dan voor jezelf.
Testen en oefeningen
Kijk verder...
Cees Harmsen
Opmerkelijke ik
Het is dringen geblazen voor de gewilde banen, leuke opdrachten en uitdagende projecten. Het aantal professionals en creatieve ondernemers overtreft de vraag en er is sprake van sterk toenemende internationale concurrentie. Daarom is het belangrijker dan ooit om juist nü te laten zien wat je écht kunt en waard bent. Maar hoe zet je jouw vaardigheden om in opmerkelijk succes? Hoe word je van leuk
talent een sterke personal brand? Door een bescheiden merk ik te ontwikkelen tot een opmerkelijke ik!
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)
Aaltje Vincent
Authentiek zelfvertrouwen
‘Veel CEO’s geloven diep van binnen, bewust of onbewust, dat hun carrière puur een kwestie van geluk is en dat ze stiekem inadequaat zijn. Voor hen is dat moeilijk toe te geven omdat we nog gewend zijn aan het hero-management uit de jaren negentig: de leider is de sterke man – of vrouw – die we blindelings volgen.’ Dit is een van de vele urgente inzichten uit het onderzoek van Brassey, Van Dam en Van Witteloostuijn naar onzekerheid op de werkvloer; waar deze vandaan komt en waarom het tijd wordt dat we er opener over worden.
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)
Erik den Draak
Spring eruit met je sollicitatiebrief
Een sollicitatiebrief maakt het verschil tussen wel of niet uitgenodigd worden en is daarmee een van de belangrijkste schakels op weg naar een nieuwe baan.
Veel mensen breken zich het hoofd over hun sollicitatiebrief. Hoe lang moet de brief zijn? Wat zet je in de brief en wat in je cv? Wat is er anders en wat is hetzelfde gebleven nu brieven steeds vaker per e-mail of met een webformulier verstuurd worden?
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)
Nick van Dam
De verandering begint bij jou
Organiseren nieuwe stijl is leren, delen, flexibel en creatief zijn. Daarvoor heb je als kenniswerker heel andere competenties nodig dan voorheen. Nick van Dam en Eileen Rogers geven in De verandering begint bij jou een compleet en kernachtig overzicht van die nieuwe competenties zoals mindfulness, appreciative inquiry en sociale intelligentie. Het zijn op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde vaardigheden en technieken die wonderen doen voor werkrelaties, je eigen energie en je connecties met anderen
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)
Nick van Dam
Ga doen wat je echt belangrijk vindt.
Hoor jij bij die 90% van de mensen die het als een uitdaging ervaren om een goede balans in hun leven te vinden door de vele interessante keuzes die we hebben, de hoge versnelling waarin we leven en alle prioriteiten waarmee we wat moeten? Dan kan dit boek je daarbij helpen. Ga doen wat je écht belangrijk vindt! is een praktisch raamwerk, een soort gereedschapskist, aangevuld met waardevolle inzichten uit de positieve psychologie en de filosofie
* Alle boeken kun je lenen bij het MCM (Mobiliteitscentrum Menzis)
