1. Wanneer gebruik je een elevator pitch?
Iedereen kan op elk moment belangrijk zijn in je zoektocht naar een nieuwe baan. Het is de kunst om iemand op zulke momenten in pakweg een minuut te kunnen vertellen: “ik wil in die branche, in een organisatie met die cultuur met dat takenpakket werken”. Zo’n korte kernachtige presentatie wordt ook wel de ‘elevator pitch’ of ‘one-minute-essential’ genoemd. Je vertelt in één minuut waar je nu staat in je loopbaan, waar jouw kracht ligt in je werk en wat je doelen voor de toekomst zijn.
De elevator pitch kan van pas komen in de meest uiteenlopende situaties, bijvoorbeeld tijdens een congres of seminar, op feestjes of in de pauze van een theatervoorstelling. Ook bij sollicitaties is de elevator pitch nuttig. Wie kent niet de gevreesde openingsvraag: Zo, vertelt u maar eens wat over uzelf. Met de juiste voorbereiding heb je altijd een passend antwoord paraat.
Begin de elevator pitch met een sprankelende opening om de aandacht van je gesprekspartner te trekken. Vervolgens vertel je wie je bent, waar je voor staat en waar je kwaliteiten liggen. Vanzelfsprekend spreek je enthousiast en overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft doet niemand het.
2. De elevator pitch in onderdelen
Iedere situatie is anders. Toch moet je de elevator pitch altijd paraat hebben. Dat lijkt tegenstrijdig, maar is het niet. Je bent voorbereid op uiteenlopende situaties als je de presentatie in verschillende modules opdeelt. Afhankelijk van de situatie gebruik je de stukjes die je nodig hebt. Als je weet dat je gesprekspartner veel nadruk op een degelijke opleiding legt, ga je extra in op de wapenfeiten tijdens je studie. Vindt je gesprekspartner zelfstandigheid belangrijk? Vertel dan over het project dat je in je eentje hebt uitgevoerd.
Het opbouwen van de modules
Om de modules op te bouwen bedenk je een paar goede zinnen bij alle onderwerpen die in je elevator pitch van belang kunnen zijn. Ook verzamel je verschillende openingszinnen en manieren om af te sluiten. Onderwerpen die je in ieder geval moet voorbereiden zijn:
• Studie en opleiding
• Werkervaring
• Jouw unieke kenmerken
• Speciale vaardigheden
• Geslaagde projecten
• Je manier van werken
• Wat voor jou belangrijk is
• Wat je wilt bereiken
Zorg ervoor dat je elevator pitch overeenkomt met het beeld dat je van jezelf wilt geven en niet strijdig is met gegevens die in je CV of sollicitatiebrief staan. Het is een manier om jezelf te verkopen -een marketinginstrument- maar moet wel een realistisch beeld van jezelf geven.
3. Voorbeelden
• Een visie zonder actie geeft nog geen verandering. Ik ben een gedreven en actiegerichte adviseur. Ik krijg en geef veel energie door mensen een spiegel voor te houden en te helpen optimaal te presteren. Dit doe ik met enthousiasme en humor en het geeft me veel voldoening om in teamverband successen te behalen en te vieren. Ik word hierbij graag maximaal uitgedaagd om creatief om te gaan met mijn inhoudelijke expertise: procesoptimalisatie. Hierdoor ben ik in staat om te verrassen.
• In mijn vak verleid ik relaties van verschillend pluimage al bijna 20 jaar met spannende concepten waarin reizen, vindingrijkheid, inspiratie en beleving centraal staan. Ik combineer kinderlijke nieuwsgierigheid met nuchtere zakelijkheid. Het resultaat is altijd ….. een ervaring om nooit te vergeten. Reis je mee?
• Ik laat mensen stralen. Dit doe ik met mijn kledingadviezen waarbij ik ‘onbewuste keuzes’ omzet naar ‘bewuste keuzes’. Hierdoor ga je meer genieten van je uniekheid, krijg je meer zelfvertrouwen en kracht en haal je meer rendement uit je kledingkast. Want .. kleding is niet zomaar bedekking.
• Zolang je mij een inspirerende werkomgeving en voldoende vrijheid biedt, vind je in mij een enthousiaste, zelfstandige ondernemer. Met mijn achtergrond als designer zet ik moeiteloos innovatieve projecten op poten. Mijn ervaring als bestuurslid maakt me bovendien een onmisbaar netwerker. Durf jij iets nieuws, iets geks aan, dan moet je mij hebben! Mijn motto? Als je niet dóór de muur kunt, dan loop je er omheen!
• Ik heb ruim twintig jaar als heftruckchauffeur gewerkt in verschillende transportbedrijven. Ik ken de logistieke sector van binnen en van buiten en ga nog iedere dag met plezier naar m’n werk. Maar ik wil iets anders. Eigenlijk komt dat doordat ik merk dat ik steeds vaker door mijn chef gevraagd wordt om dingen voor hem te regelen of een oogje in het zeil te houden in de loods als hij weer eens in overleg is. Daardoor denk ik dat het tijd wordt om de heftruck aan de kant te zetten en te gaan zoeken naar een baan als voorman. Gelukkig heb ik ook verstand van computers. Dat heb ik van m’n kinderen geleerd. Plannen en organiseren kan ik ook goed. Dat heb ik gemerkt door mijn vrijwilligerswerk bij het Rode Kruis. Bij evenementen ben ik verantwoordelijk voor de EHBO-post en geef ik leiding aan vrijwillige beveiligingsmedewerkers. Er is natuurlijk altijd wel iets aan de hand en het geeft een kick om dan een goede oplossing te bedenken en ervoor te zorgen dat iedereen rustig zijn werk blijft doen. Ik zie het dus helemaal zitten om voorman te worden. Kent u misschien iemand in de logistiek die nog op zoek is naar een betrouwbare voorman. Ik ben een man van mijn woord dus op mij kun je bouwen.
• Ik ga met volle passie voor creatieve projecten waar echt iets nieuws wordt neergezet. Hierin ben ik de persoon die richting bepaalt en mensen verbindt: alleen kan ik het tenslotte niet. Door anderen enthousiast te maken, creëer ik een omgeving waarin iedereen het best tot zijn of haar recht komt. Zo zetten we gezamenlijk iets bijzonders neer waar we met zijn alle trots op zijn.
• Ik zit in een spannende periode. Ik ben bezig om me te oriënteren op ander werk. Ooit een econoom ontmoet die kan schrijven? Ik heb een combiprofiel. Ik werk als tekstschrijver en taaltrainer in de zakelijke dienstverlening. Voor mijn klanten is het prettig dat ik weet waar zij het over hebben, na al hun ervaringen met trainers en schrijvers die weinig van economische en financiële zaken begrijpen. Voor mij is het een sport om iets ingewikkelds in begrijpelijk Nederlands uit te leggen. Ik weet dat jij een expert bent op dat gebied. Mag ik de ideeën die ik heb een keer aan je voorleggen en je advies vragen? Zullen we binnenkort een kop koffie drinken? Mag ik je bellen voor een afspraak?
4. Gelegenheid creëren
Soms dient de gelegenheid voor je elevator pitch zich vanzelf aan, maar je kunt het geluk een handje helpen. Als je oprecht belangstelling toont in mensen, zul je zien dat zij geïnteresseerd zijn in jou. Vroeg of laat komt opeens dat moment waarop de ander je vraagt naar je carrièredoel. Zorg dan dat je je elevator pitch paraat hebt.
5. Aandachtspunten
• Prikkelende opening: Zorg voor anekdotes en cijfers, dat komt beter over dan abstracte uiteenzettingen.
• Passie: Laat zien dat je plezier hebt in wat je doet, verbaal én non-verbaal.
• Kort: Gebruik circa 1 minuut (ongeveer 150 woorden) om je verhaal te doen.
• Eindig met een vraag: Nodig je gesprekspartner uit het gesprek aan te gaan.

